20 april t/m 25 mei 2024
Udona Boerema - schilderijen
Remco Dikken - tekeningen en schilderijen
Jaco van der Vaart - ruimtelijk werk
"Er doemen beelden op in mijn gedachten als een soort weersverschijnselen, vaag en onbeduidend, typische kleuren met vaak een vorm ontleend aan een boom of een plant, schimmige vormen. In mijn hoofd kan ik zien wat er achter de vorm gebeurt en er omheen. Het gaat om kleuren en vormen die moeilijk zijn te vatten in woorden en die er bijna om smeken in verf uitgebeeld te worden." Udona Boerema
"Het werk van Remco Dikken is zowel introvert als uitdagend. kleine gouaches als gestolde stukjes tijd: scènes uit een groter, meestal licht melancholiek verhaal dat de kijker niet kent, maar dat hem of haar wel intrigeert. Zijn poëtische, vaak enigszins vervreemdende voorstellingen prikkelen de verbeelding. De kijker wordt door deze bescheiden tafereeltjes op het spoor van een ‘script’ gezet, dat hij niet kan kennen, maar toch probeert te reconstrueren. Zo ontstaan er talloze varianten van een ongekend verhaal, in even zovele hoofden." Jet van der Sluis, Kunsthistorica/ Publiciste
Enerzijds is er de aantrekkingskracht van de wetenschap, de rationele blik. Anderzijds is er de relativering ervan. Raadselachtig is de omschrijving die goed van toepassing is op het werk van Jaco van der Vaart. Typerend is zijn interesse in transformatie processen waarbij het mysterie in tact wordt gebleven. Brons, Kunsstof, medische instrumenten, schedels, botten of opgezette dieren, ze zijn allemaal inzetbaar. Daarbij streeft hij naar een zo perfect mogelijke weergave. In feite dus het perfecte van datgene wat niet perfect is.
zaterdag 2 t/m zaterdag 30 maart 2024
Astrid Moors -Rolina Nell - Fleur van den Berg
Maritsa van Luttikhuizen -Debbie Voerman
about A woman is een onderzoeksreeks waarin vrouwelijke kunstenaars in dialoog gaan over hun positie in de kunstwereld
In samenwerking met Ruimte Remmelink exposeert about A woman onder de titel Holy Moly nieuw werk dat reflecteert op het goddelijke en de vrouw. Binnen de context van de expositie gaan de kunstenaars in gesprek met gastsprekers, gasten en het publiek over de positie van de vrouwelijke kunstenaar in het huidige kunstenveld.
Maurice Braspenning is opgeleid aan de Rijksakademie van Beeldende Kunst en de Rietveld Academie (Amsterdam). De natuur vond de afgelopen jaren langzaam zijn weg naar de studio.
In eerste instantie resulteerde dit in allerlei vegetatie op doeken. Gaandeweg stelt hij ‘de dieren’ centraal en ontstonden portretten van vogels, wolven, honden en apen. In de expositie INTO THE WILD tonen we grote en kleine schilderijen waarbij een veelheid aan dieren voorbij komt.
Door middel van een losse, vlotte kwaststreek, creëert hij ruimte op het platte vlak. Het kleurgebruik kan soms vervreemdend werken. De schilderkunstige blik op deze wereld levert krachtige beelden op, waarin structuur en kleur een belangrijke rol spelen.
Het thema 'source' omvat zowel het op zoek zijn naar het authentieke en oorspronkelijke als naar een bron van energie en kracht. Een onderwerp dat beide kunstenaars inspireert.
Chung-Hsi Han combineert de traditionele Chinese schilderkunst met westerse elementen. Hij maakt gebruik van verschillende technieken, waaronder aquarel, inkt en krijt. Zijn kunstwerken zijn expressief en de onderwerpen variëren van landschappen tot abstracte composities.
Antoinette van de Wal werkt op grote doeken, met eeuwenoude recepten , materialen en natuurlijke pigmenten. Haar veelal abstracte werk met figuratieve elementen is geïnspireerd op de groeikracht van de natuur, persoonlijke ervaringen en emoties.
grafisch kunstenaar Hanna de Haan deelt haar observaties, gericht op ‘datgene wat in aanbouw is’ in tekeningen en grafiek. Haar fascinatie: de stad die nooit af is, het stedelijke decor dat voortdurend verandert, verschuift en bepalend is voor de manier waarop wij ons daartussen bewegen. Snelle krassen in het hout ontstaan met eenzelfde directheid als de potloodlijnen op het papier. Het directe, zoekende en schetsmatige van de lijnen past bij een stad die nooit af is en voortdurend opnieuw wordt vormgegeven en ontworpen.
Centraal staat het altijd aanwezige spanningsveld tussen chaos (die een zekere vrijheid met zich meebrengt) en het verlangen naar orde en structuur.
Paul Nassenstein en Danne van Schoonhoven ontvingen gelijktijdig (1995) de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst. Karakteristiek voor het werk van Paul Nassenstein is het narratieve, de metaforen, de detaillering en de humor. De serie ‘kardinalen’ is gerelateerd aan het onderwerp kolonialisme en machtsverhoudingen. Kleurrijke portretten. Maar zijn de uitgedoste typetjes in mooie kleurtjes ook zo onschuldig?
Bij de werken van Danne van Schoonhoven is sprake van een hoge mate verzadigd zijn met een gevoel van weemoed: een zelfverklaard ‘state of mind’ van de kunstenaar.Weemoedigheid en overweging (‘wistfulness and consideration’): een state of mind, als gevolg van ons consumentenfeestje van de afgelopen 70 jaar en we geen idee hebben waar we moeten beginnen met schoonmaken en herstellen.
Het werk van Melle toont een zoektocht die herkenbaar is. Gezien willen worden versus (veilig) verborgen willen blijven.
Kenmerkend voor het werk van Arthur Stam zijn de surrealistische, realistische en romantische elementen. Hij schildert, werkt met gemengende technieken en creëert wonderlijke kijkkasten. Eind jaren 70 rondde hij zijn opleiding af aan de Rotterdamse Akademie van Beeldende Kunst.
'Gist en spiritus' verwijst enerzijds naar de Koninklijke Gist- en Spiritusfabriek (Delft) en anderzijds naar het Latijnse 'spiritus'. Arthur Stam heeft ruimt 30 jaar in Delft gewoond en elementen uit zijn schilderijen, collages en 3d werk zijn ontleend aan 'De Gist'. Het betreft niet alleen de letterlijke fabrieksvorm, maar ook het figuurlijke en associatieve. Het proces van omvorming, het vrijkomen van energie en warmte, fermentatie, het borrelen en gisten.
RIK VAN HAZENDONK & DAN XIN HAO | 2022
Rik van Hazendonk over de essentie van schilderkunst: "In essentie is schilderkunst verf op doek, of verf op papier. De kracht van die combinatie ervaar ik op zijn best waar deze twee, verf en drager, bijna zichzelf schilderen zonder dat de schilder er teveel aan toevoegt. Een enkele lijn, of bijvoorbeeld een monochroom kleurvlak drukt zichzelf vanuit de gebruikte verf en in samenhang met de drager al in alle zintuiglijke rijkdom uit."
Dan Xin Hao is recent afgestudeerd aan de Luca School of Arts in Gent (Beeldhouwkunst). Zij zoekt in haar werk naar de raakvlakken tussen de Chinese en Nederlandse taal, cultuur en tradities. Het resultaat is de belichaming van een zoektocht naar deze verbintenis waarbij ze zich afvraagt welke objecten, vormen en kleuren identiteit representeren.